lördag 25 maj 2019

Heldag med Terje Hellesø



Heldag med Teje Hellesø



Den 18 Maj kl 08:00 så mötte jag Terje på parkeringen i Mullsjö.

Väderprognosen hade lovat regn på morgonen men det var mest mulet.
Vi startade med en snabb genomgång av upplägget för dagen sedan så åkte vi till Ryfors och vattenfallen.

Jag fick ta fram all fotoutrustning och så gick vi igenom vad jag hade.
"och jag som trodde att du bara hade ett objektiv" blev kommentaren från Terje.

Vi pratade bildskapande, komposition och ljus och vad som gör en bild intressant.

Som första uppdrag jag fick var att fånga kaos vid vattenfallet.


Kaos vid vattenfallet
Andra uppdraget var att skapa en intressant bild av vattnet.
Vattenrörelse
Att jobba med färgfilter i kameran var något som jag inte provat på tidigare men som blev en aha-upplevelse.
Kabbleka
Jag fick tips om hur man kan jobba med svartvitt och dubbelexponeringar
Ryforsån
och olika sätt att diffusera bilden
Sädesärla
samt att tänka utanför boxen.
Forsärla och sädesärla

Sädesärla

Under tiden vi diskuterade och fotade forsärlor så fick vi sällskap av två paddor.
Paddor
Magen började kurra och energinivåerna var låga så vi beslutade oss föra att åka till Amigo för att få i oss en pizza. Där fick vi sällskap av Malin.

Fortsättning följer..

2 kommentarer:

  1. Spännande läsning och det verkar som att ni hade en riktigt lärorik och intressant dag i Mullsjöskogarna. :)
    Tycker jag redan ser en skillnad i ditt sätt att fotografera Jocke! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var en fullspäckad och mycket lärorik dag.
      Många intryck som har tagit ett tag att bearbeta och som förhoppningsvis kommer att ge mig nya synsätt på bildskapandet.
      Kul att du redan ser en skillnad i mina bilder.

      Radera